Srpen - říjen 1916 - další odvody na frontu; třetí dovolená

26. dubna 2011 v 0:54 | Vojta
11. srpna 1916 byly v Kuroviczich (ve "Feldkinu") odvody, od našeho "Feldšpitálu 1/8" bylo odvedeno 40 mužů do fronty; jen 8 mužů - mezi nimi i já - odvedeno ke službě strážní "Wachdieststtanglich".

11. května 1916 narukoval můj nejmladší bratr Josef, 18tiletý k zákopnickému (sappeur) praporu č. 8 v Praze (nevím, proč je tato informace uvedena až zde, patrně se ji pradědeček dozvěděl až v srpnu, pozn. Vojta). Od září 1916 byl na ruské frontě (vých. Halič) a od října 1917 byla na italské frontě na Piavě u "Sturmbatalionu" až do konce války. Po převratu narukoval hned dobrovolně k 28. pěš. pluku.




21. října 1916 zastřelil ve Vídni dr. B. Adler ministerského předsedu rak. hr. Stürgkha.

22. října 1916 (neděle) jel jsem s komandantem Feldspitálu (u kterého jsem byl Offizírsluhou) na dovolenou. Vojác v poli měli nárok po 12 měs. na dovolenou, oficíři po 6 měsících.

22. října 1916 z Kurovicz povozem v 8 h ráno po lvovské silnici přes Nikolajów, německou osadu Unterbergen (Podhorcze), pěkná obec Winníky (rozstřílené a spálené 3 velké budovy, tabákové továrny) pěknou krajinou ku Lvovu, na kraji města v Lyczakovském předměstí je rozbitý pivovar (browar) a zpustošené kasárny Landwehr "Hulánského pl. č. 1".
Jeli jsme povozem přes celé město, po poledni přijeli na hlavní nádr. (Z Kurovic do Lvova 31 km). Ze Lwówa - hl. nádr. v 2.45 odp. rychlíkem, v 1/2 5 h. odp. Přemyšl (pevnost), k 6 h. več. Jaroslav, v 7 h. Rzesów, v 10 h. več. Krakóv (40 min zastávka).


Před 11 hod. v noci z Krakova přes Trzebinici, Oswieczim, Dědice, po 1 h v noci Oderberg před 2. hod. Mor. Ostrava, po 3. h. v noci Přerov, v 5 h. ráno (23. říjen) Břeclava (Lündendorf), tam Komandant Stabsarzt mi dal "Urlaubschein" a poslal mě domů a jel sám do Znojma.

Já v Břeclavi vystoupil a ve 3/4 na 6 ráno jel jsem vlakem na Brno. V 1/2 7 h. Hustopeč, v 1/2 8 h Horní Heršpice, po 8. h. ráno přijel do Brna - státní nádr. a čekal 1 hod na další vlak. Z Brna po 9. h. dop. dále přes Židenice (velké továrny) krásnou krajinou přes Obřany (2 tunely), Bílovice (2 tunely), z Babic 2 tunely podél řeky Svitavy do Adamova (romantická krajina, kopce, skály, lesy), dále skrze 4 tunely, v 9.35 dop. Blansko (železárny), v 10 hod. Skalice-Boskovice, po 10. h. Jindřichovice-Letovice (zámek, tkalcov. továrny) pěknou česko-moravskou vysočinou, kde v údolí jsou četné tkalcovské továrny, k 11 h dop. Březová-Brněnec (místo, kde jsem před 7 roky pracoval), u Muzlové skrz tunel po 11 h. Svitava-Zwitau (mnoho továren), ve 12 h. v pol. Česká Třebová, tam jsem vystoupil a 2 hod. čekal na další vlak ku Praze.

23. října 1916 z Čes. Třebové ve 2 h. odp. dálem vlakem, krásnou lesnatou krajinou přes Ústí nad Orlicí, ve 2.20 h odp. Brandýs nad/Orlicí (na kopci u města zřícenina hradu) blíže řeky Orlice, tunelem ve 2.30 odp. Choceň, ve 3.30 h. Pardubice, ve 4.20 odp. Kolín, po 5. h. Český Brod, v 6. h. več. Libeň, tam jsem vystoujpil a pěšky v 8 hod. več. přišel domů (23.X.1916 - v pondělí).

Potěšil jsem se s rodinou, byl jsem doma skoro 17 dní, jezdil jsem též za "aprovizací" hlavně pro brambory na Německobrodsko.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama